By młodzież zrealizowała założenia podstawy programowej z języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, czyli potrafiła opisać Soplicowo, omówić relacje pomiędzy mieszkańcami Soplicowa, wymienić głównych bohaterów epopei i zaprezentować tytułowego bohatera, a także scharakteryzować obyczaje szlacheckie i funkcję tradycji, nauczyciel na lekcji jako pomoc dydaktyczną może wykorzystać grę The Sims, czyli wirtualny symulator rzeczywistości doskonale znany wśród uczniów. Seria ta zyskała na popularności, gdyż pozwala stworzyć świat, w którym to gracz stawia warunki i decyduje o losie swoich postaci. Celem takich zajęć jest uświadomienie uczniom, że Pan Tadeusz ma odniesienie do ich rzeczywistości. Choć Adam Mickiewicz pisał o innym świecie – w oczach dzieci starym i zamierzchłym – ci jednogłośnie stwierdzają, iż ma on wiele wspólnego z naszym światem. Uczniowie dochodzą do wniosku, iż patriotą można być w wieku XIX, manifestując to nie tylko poprzez zachowanie, ale i wystrój domu. Tak jest i dziś. Niemniej upływ czasu powoduje zmianę przedmiotów – adekwatnych dla współczesności. Uczniowie są zdania, iż lektura pozostaje aktualna.
The Sims służą również do przyswojenia zasad kulturalnego zachowania. Pobudzają i rozwijają kreatywność, kiedy uczniowie próbują wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę nt. przyjęcia właściwych postaw przy stole. Jednocześnie zmuszają uczniów do wyciągania refleksji i wniosków na podstawie tworzenia porównań. Na uwagę zasługuje fakt, iż nie ograniczamy się jedynie do tzw. pogadanki, czyli nie teoretyzujemy, ale wymieniamy się naszymi doświadczeniami, zgłaszamy pomysły, które potem wcielamy w życie. Nacisk położony został na praktyczne wykorzystanie wiedzy bądź też jej nabywanie i utrwalanie w trakcie ćwiczeń, które realizujemy za sprawą gry komputerowej służącej nam jako pomoc dydaktyczna.







