GryDaktyka, czyli edukacja poprzez gry – edycja III” pt. „Szkoła w nowym wymiarze” to projekt kolejnej edycji programu realizowanego przez Fundację Szkoła Medialna we współpracy z kołem naukowym studentów Gamedev Students Association Zakładu Technologii Gier Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tym razem chcemy zainspirować nauczycieli i uczniów do wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości, czyli augmented reality do wspierania procesów uczenia się i nauczania. Zainteresowanie szkół udziałem w poprzednich edycjach programu dowodzi jednoznacznie, że gry komputerowe i nowe technologie wzmacniają uczniów w procesie edukacyjnym, nauczyciele jednak, chociaż dostrzegają potrzebę i walor dydaktyczny wdrażania gier w edukacji, rzadko wykorzystują gry na lekcjach. Wynika to głównie z braku kompetencji, programów i szkoleń, a także braku świadomości różnorodnych technologii, w tym urządzeń dotykowych (niekoniecznie bogato wyposażonych pracowni komputerowych), które wystarczą, by gry i aplikacje, jak technologia AR, tak popularne wśród dzieci i młodzieży, stały się częścią szkolnej rzeczywistości.
Świat współczesnego ucznia to świat on-line, poznawany ze smartfonem w dłoni. Tym bardziej warto pokazać uczniom, że urządzenia mobilne i aplikacje można wykorzystywać nie tylko do rozrywki, ale i do nauki. Mobilny internet i multimedialne urządzenia jak smartfony i tablety są powszechne i dostępne. Otwiera to nowe możliwości dla edukacji, by wykorzystywać je do „nakładania” na realną, otaczającą przestrzeń dodatkowych danych i informacji, wskutek czego powstaje rozszerzona wirtualna rzeczywistość. Zjawisko to powszechnie wykorzystywane w świecie gier komputerowych pozwala na nowe sposoby doświadczania, wytyczając nieznane dotychczas metody i formy pracy dla nauczyciela.
Tegoroczna edycja projektu tworzy dodatkową płaszczyznę do współpracy międzyśrodowiskowej, w ramach której możemy promować w szkołach rozszerzoną rzeczywistość jako technologię będącą przedmiotem zainteresowań badawczo-naukowych Zakładu Technologii Gier UJ, kształtując jednocześnie kompetencje kluczowe uczniów zapraszając ich do interdyscyplinarnej przygody z nauką w nowym wymiarze. Adresatami programu są uczniowie i nauczyciele, którym warto przybliżyć edukacyjne walory gier i aplikacji AR jako technologii wspierających proces uczenia się. Realizacja projektu opierać się będzie na opracowaniu dla nauczycieli banku pomysłów wykorzystania aplikacji AR w dydaktyce z podziałem na przedmioty pt. “Lekcje w nowym wymiarze”, uczniom zaś chcemy dostarczyć kompendium gier i aplikacji AR pt. “Nauka w nowym wymiarze”, tworząc w ten sposób przestrzeń do nauki własnej i twórczej rozrywki. Będzie to baza wiedzy zawierająca przydatne linki, prezentacje, filmy i materiały dotyczące pozytywnych aspektów grania, ze szczególnym uwzględnieniem rozszerzonej rzeczywistości. Miejscem publikacji i promocji projektu będzie strona internetowa www.grydaktyka.pl. Popularyzacji wśród nauczycieli dostępnych bezpłatnie aplikacji AR posłuży także nagranie i publikacja filmów z lekcji pokazowych prezentujących zastosowanie AR w dydaktyce oraz webinar dla nauczycieli pt. “Od fabuły do gry, czyli jak zaprojektować grę”. Dla uczniów zorganizujemy warsztaty pt. “Ucz się i baw z wykorzystaniem AR”, prezentując najciekawsze aplikacje AR do uczenia się. Dodatkowo zorganizujemy konkurs dla uczniów na projekt gry w języku Scratch, a 20 finalistów konkursu weźmie udział w finale programu w Zakładzie Technologii Gier UJ, gdzie pracownicy i studenci koła Gamedev Students Association poprowadzą interdyscyplinarne warsztaty projektowania gier dla finalistów konkursu oraz pokaz AR i VR. Będzie to także okazja do wręczenie finalistom programu Certyfikatów i upominków oraz nagród dla laureatów konkursu.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.